Dodanie pożytku
Bardzo często wspólnota ma możliwość osiągania dodatkowego przychodu, na przykład za reklamę. Aby wystawić dokument odbiorcy należy:
- Przejść do Menu zasoby > Edytuj struktury. (Jeśli struktura na pożytki jest już dodana to ten krok pomijamy)
- Z pola Struktura wybrać najwyższy element (całą WM).
- W polu Nazwa wpisać POŻYTKI.
- Kliknąć Dodaj.
- Wpisać hasło i zatwierdzić.
Nowa struktura nie będzie od razu widoczna, pokarze się jeśli będzie do niej przydzielony lokal.
Następnym krokiem jest dodanie lokalu na pożytek:
- Przechodzimy do Menu Zasoby > Edytuj mieszkania
- Z pola Lokal wybieramy: NOWY LOKAL
- W polu Nazwa wpisujemy numer lokalu. Dla pożytków zazwyczaj numer ustalamy na P01, P02, P03, ....itd.
- Pole Informacja może pozostać puste, można tu też wpisać opis pożytku.
- Klikamy Dodaj.
- Wpisać hasło i zatwierdzić.
Kolejnym etapem jest dodanie odbiorcy do pożytku. Przechodzimy do:
- Menu zasoby > Edytuj włascicieli.
- Z pola Lokal wybieramy wcześniej dodany lokal.
- W polu Data ustawiamy datę od której pożytek ma być dodany. Zazwyczaj dodajemy go od pierwszego dnia miesiąca - aby opłata była za cały miesiąc.
- W polu Operacja wybieramy:
- Istniejący właściciel - jeśli pożytek ma być podłączony pod istniejącą już kartotekę (konto FK).
- Nowy właściciel - jeśli pożytek ma być dodany na nowej kartotece/rozrachunkach/nowym koncie 201.
- Pole Udziałowcy > Właściciel główny - pozostawiamy bez zmian.
- Pole Struktura > wybieramy strukturę POŻYTKI. (Ważne!)
- Pole Dokument - jeśli pożytkowi ma być wystawione:
- Zwyczajny wydruk opłat to wybieramy: Zawiadomienie.
- Jeśli wspólnota jest vatowcem to wybieramy: Faktura VAT.
- Jeśli ma być wystawiona Faktura bez VAT (dawniej Rachunek) lub Nota obciążeniowa to wybieramy: Rachunek.
- Pole Typ > jeśli mamy dedykowany typ własciciela na pożytki to go wybieramy - jeśli nie pozostawiamy Ogólne.
- W polu Imię i Nazwisko wpisujemy krótką nazwę odbiorcy.
- W polu Adres - wpisujemy wszystkie dane odbiorcy (będą wyświetlane na wydruku).
- W polu Weryfikacja adresu wybieramy Nie sprawdzaj struktury.
- W polu Informacja wpisujemy dodatkowe informacje - pole może pozostać puste.
- Klikamy Dodaj.
- Wpisujemy hasło i zatwierdzamy.
Pożytek w tym momencie powinien się pojawić w zakładce Administracja w polu Struktura.
Po wykonaniu wyżej wymienionych czynności prosimy o przysłanie maila do obsługi technicznej Weles. W mailu prosimy podać jakie opłaty powinien mieć pożytek. Opisać sposób naliczania opłaty, ilość i stawkę, można też załączyć skan wystawionego wcześniej dokumentu.