Podział / Wydzielenie lokalu

Niniejsza instrukcja opisuje sytuację w której właściciel sprzedaje tylko część swojego mieszkania. Może też posłużyć do wprowadzenia sprzedaży lokalu gminy lub miasta, którego zasoby są prowadzone w systemie w jednym lokalu zbiorczym.

Wydzielenie lokalu składa się z kilku zasadniczych etapów:

  • Dodanie nowego lokalu i właściciela - wykonujemy to w dwóch częściach:
    • Przechodzimy do Menu Zasoby > Edytuj mieszkania.
    • Dodajemy nowy, wydzielony lokal.
    • Klikamy Dodaj, wpisujemy hasło i zatwierdzamy.
  • Lokal nie pojawi się od razu w strukturze - trzeba dodać do niego właściciela:
    • Przechodzimy do Menu Zasoby > Edytuj własciciela.
    • W polu Lokal wybieramy nowe mieszkanie oraz wpisujemy datę.
    • W polu Operacja wybieramy:
      • Nowy właściciel - jeśli ma być to nowa kartoteka.
      • Istniejący właściciel - jeśli nowy lokal podłączamy do istniejącej kartoteki właściciela.
    • W polach Struktura oraz Dokument wybieramy odpowiednie wartości. (Ważne!)
    • W polu Adres wpisujemy adres właściciela/lokalu.
    • Klikamy Dodaj, wpisujemy hasło i zatwierdzamy.

Lokal powinien się pojawić w polu struktury.

  • Następnym etapem jest edycja danych na lokalach. Przechodzimy do Menu zasoby > Edytuj dane. Schemat działania jest następujący:
    • Na pierwotnym lokalu, dane pomniejszamy od daty wydzielenia.
    • Na nowym lokalu, dane dodajemy od daty wydzielenia.

Na przykładzie, na którym działamy, z lokalu M05 wydzielamy lokal M06 od 1 lipca. Lokal M05 ma powierzchnię 89,10 . Wydzielony lokal będzie miał powierzchnię 37,5 więc nową powierzchnią lokalu M05 będzie 51,60. W oknie edycji danych dodajemy dwie pozycje z wartością nowej powierzchni od daty podziału. Podobnie postępujemy z innymi danymi lokalu, jak na przykład: Udział, Powierzchnia komórki, Liczba osób. (jeśli są dodane i jest taka potrzeba).

  • Następnie można przystąpić do przeniesienia liczników. Analogicznie do danych, składa się to z dwóch czynności:
    • Na pierwotnym lokalu, zamknięcie przenoszonych liczników.
    • Na nowym lokalu, dodanie nowych liczników.
  • Do zamknięcia liczników używamy narzędzia: Menu Zasoby > Edytuj odczyty. W lokalu pierwotnym wybieramy liczniki które będą przeniesione - dodajemy im odczyt na datę wydzielenia, z zaznaczoną opcją: Odczyt Końcowy.
  • Do dodania liczników na nowym lokalu używamy: Menu zasoby > Edytuj liczniki. W polu Licznik wybieramy: Nowy licznik, pozostałe pola uzupełniamy danym liczników z lokalu pierwotnego.
  • Po wykonaniu zmian sprawdzamy naliczenia dla obu lokali:

Uwagi:

  • Instrukcja opisuje wydzielenie lokalu od daty bieżącej (w miesiącu gdzie nie są zaksięgowane naliczenia).
  • Wydzielenie lokalu od daty wstecznej robimy podobnie jak w instrukcji: Wykup wstecz lokalu.