Wydruki odsetkowe
Przy sprawdzaniu i przedstawianiu właścicielom za co zostały naliczone odsetki, warto skorzystać z niżej opisanych wydruków, powiązanych z odsetkami. W tym celu przechodzimy do:
- Zakładka Administracja > Menu Funkcje > Wydruki > Zakładka Osoby
W tej zakładce są trzy podstawowe wydruki:
- Kartoteka konta
- Odsetki
- Raport odsetkowy
Kartoteka konta - Analizując odsetki zawsze sprawdzamy kartotekę konta posortowaną wg. terminów płatności. Wydruk domyślnymi ustawieniami będzie w porządku. Można też go ograniczyć do okresu za który są zaksięgowane odsetki stosując ustawienia:
- Miesiąc początkowy > pierwszy miesiąc okresu za który zostały zaksięgowane odsetki.
- Data końcowa > pierwszy dzień miesiąca po okresie za który zostały zaksięgowanie odsetki.
- Pole Zakres > Termin płatności
Odsetki - Główny wydruk dotyczący odsetek. Przedstawia on dokładne wyliczenia odsetek z podziałem na zakresy dat w którym występowało zadłużenie na koncie rozrachunkowym. Występują w nim kolumny:
- Od - Do - to daty wynikające z kartoteki konta wg terminów płatności, nie dat księgowań dokumentów.
- Zaległość odsetkowa - to suma odsetek nie zapłaconych (nie pokrytych) z poprzedniego okresu.
- Zaległość podstawowa - to zadłużenie właściciela nie uwzględniające naliczonych odsetek.
- Stopa - to wartość rocznej stopy odsetkowej wykorzystywanej do obliczeń.
- Dni - to ilość dni w których utrzymuje się zadłużenie właściciela.
- Odsetki - to wyliczona wartość odsetek w danym zakresie dat.
- Odsetki narastająco - to odsetki sumarycznie od początku okresu za który są naliczane.
Raport odsetkowy - Wydruk który prezentuje dane w rozbiciu na miesiące. W opcjach wydruku ustawiamy tylko miesiąc końcowy. Najważniejszą funkcją wydruku jest ukazanie właścicielowi w którym miesiącu jego odsetki zostały pokryte. Tabelka zawiera kolumny:
- Wpłaty - suma uznań w danym miesiącu.
- Naliczone obciążenia - suma obciążeń na koncie właściciela (bez odsetek).
- Naliczone odsetki - suma zaksięgowanych odsetek których termin płatności upływa w danym miesiącu.
- Zapłacone obciążenia - przedstawia kwotę która została przeznaczona na pokrycie obciążeń własciciela.
- Zapłacone odsetki - przedstawia kwotę która została przeznaczona na pokrycie odsetek naliczonych właścicielowi.
- Nadpłaty - to kwota która została z wpłat po pokryciu naliczonych obciążeń i odsetek.
- Zaległości obciążeniowe - przedstawia pozostałą sumę obciążeń do zapłacenia.
- Zaległości odsetkowe - przedstawia pozostałą sumę odsetek do zapłacenia.